
Ik sta naast en achter uw medewerkers
ongewenste omgangsvormen
De definitie van ongewenste omgangsvormen is als volgt;
Handelingen of het nalaten daarvan en/of uitspraken van een groep of individu welke gericht zijn tegen een persoon die deze handelingen ervaart als bedreigend, intimiderend, vernederend en/of discriminerend.
Ongewenste omgangsvormen dragen bij aan een verhoogde Psychosociale Arbeidslast (PSA). Dit kan de gezondheid van zowel de medewerkers als de organisatie zelf nadelig beïnvloeden.
Onder ongewenste omgangsvormen behoren de volgende aspecten;
- Pesten
- Agressie en geweld
- (Seksuele) intimidatie
- Discriminatie
Werkdruk en werkstress behoren niet onder de noemer van ongewenste omgangsvormen, maar kunnen wel de psychosociale arbeidslast beïnvloeden. Daarom zijn uw medewerkers ook voor werkdruk en -stress bij mij welkom.
Beleid rondom ongewenste omgangsvormen (de gedragscode) beschrijft wat voor de organisatie gewenst (of ongewenst) gedrag is. Het is lastig hierin eenduidig te zijn, juist omdat het gaat om de ervaringen, niet de handelingen of intenties.
Volgens de Arbowet bent u als werkgever verplicht beleid te voeren wat gericht is op het voorkomen dansel beperken van de Psychosociale Arbeidslast (Artikel 3 lid 2 Arbowet). In het Arbobesluit wordt deze verplichting verder uitgewerkt waarbij ook Integriteit behandeld wordt (artikel 2.15 Arbobesluit).
wanneer is gedrag grensoverschrijdend?
Gedrag kan als grensoverschrijdend ervaren worden als de ontvanger fysieke, mentale en/of emotionele schade ervan ondervindt. De intentie van het gedrag hoeft niet altijd opzettelijk te zijn, maar dit kan wel. Vaak is het zelfs niet kwetsend bedoeld, maar is onduidelijk hoe het bij de ontvanger aan komt. Een grapje of aanraking kan dus wel op de werkvloer, zolang het bij de ontvanger geen vervelende gevoelens oproept.
wat te doen bij ongewenste omgangsvormen?
Allereerst is het voorkomen van ongewenste omgangsvormen belangrijk. De organisatie kan uitdragen wat men wel (en niet) als gedrag wil zien van haar werknemers. In een zogenaamde gedragscode staan afspraken die gelden voor alle werknemers van de organisatie, ongeacht hun positie. Deze afspraken zijn bedoeld om veilige werkomgeving te creëren en zo bij te dragen aan een fijne werksfeer. De gedragscode wordt uitgedragen door het bestuur van de organisatie en al het personeel dient ermee akkoord te gaan.
Mocht er ondanks de in de gedragscode gemaakte afspraken toch een situatie ontstaan waarin u zich op wat voor manier dan ook onveilig voelt is de beste aanpak altijd direct de betreffende collega op het gedrag aan te spreken. in sommige gevallen kan dit echter een te grote uitdaging zijn (bijv. als het uw direct leidinggevende betreft). In dat geval is de vertrouwenspersoon een uitstekend meldpunt om uw ervaringen te melden. De vertrouwenspersoon kan u begeleiden, adviseren en ondersteunen in mogelijkheden om de situatie aan te gaan.
Heeft uw organisatie nog geen vertrouwenspersoon? Neemt u dan vooral contact met mij op, ik kan dan op anonieme basis met uw organisatie contact opnemen
Een veilige werkplek is winst voor de medewerkers en de organisatie